Provridning

Idag har jag varit iväg och provridit 2 hästar som stog på fågelängen härute på ekerö/färingsö.
Den första jag provred var:
Carmen
sto f.2006
e:Millenium
Dansk import

Mitt första intryck när jag såg henne var typ "vanlig o lite småtråkig häst" Ingen wow-faktor och inget som fick en att kolla en extra gång. Såg liksom trevlig ut helt enkelt men inget mer. När man kom fram stog hon där med öronen halvspetsade men inte jätteintresserad. När jag såg den röra sig lite i skritt o trav tänkte jag "de här är ingen häst för mig, men jag provar väl den ändå, den kanske är superfin att rida".
När jag väl hoppa upp och börja skritta lite smått kändes de någorlunda okej men den känslan försvamm fort när jag korta tyglarna och försökte arbeta henne lite. Hon var seg som kola i munnen och hängig i handen fast sen ena stunden gick hon med huvudet i vädret.
I traven var hon väldigt springig och hade huvudet i vädret, samma känsla som i skritten när man väl fick ner henne på tygeln.
När jag väl fatta galopp var hon rent uttalat förjävlig, första ville hon inte ta galoppskänkeln sen fick man knappt fram henne och nästa sekund studsa hon fram. Efter jag fått ett spö så gasade hon runt i galoppen även fast jag inte ens hade använt det.
Att hoppa kändes hon väldigt stressad men hon hade ändå en rätt okej taktik och hoppade i en rätt okej båge.

I det stora hela inget häst för mig, hon skulle behöva så mkt jobb för att bli bra och trygg i sig själv. Så klart skulle jag klara av de men jag vill hellre ha en häst att utvecklas med inom tävlingsdelen en att skaffa en till "jobb-häst". Det räcker med den jag haft :) Om jag hade haft tiden/pengarna skulle jag velat köpa den och rida till den för att sedan sälja den vidare och sedan ha en till häst som jag kan vara ute och tävla med och skaffa mig erfarenhet på den biten o utvecklas som ryttare :) Men man har ju inte all tid i världen och ingen mångmiljonär heller för den delen så :/
Lite filmer från provridningen: (moviemaker bråkade så har inte redigerat därför ni får flera filmer samt väldigt dålig kvalite pga dammigt ridhus)
Lite trav


Nästa häst:
Zacke
val. f.2000
Dansk import
Tävlat upp till LA:4 & 1,00m hopp samt startat i jakt.

Zacke var den av dom jag fastna mest för när jag läste annonserna på honom och Carmen. Han verkade väldigt trevlig och okomplicerad. De var oxå det intrycket jag fick när jag såg honom, trevlig häst med öronen framåt, lite sommarfet men inte så farligt ändå :) Tittade lite först på när ägaren red och de såg riktigt trevligt ut. När jag sen hoppa upp fick jag en bra känsla på en gång. Han var pigg och gick på men inte så han rusa på. När jag gjorde rätt så gjorde han rätt. Skritten kändes super, traven satt jättebra och galoppen var skithärlig helt enkelt.
Han var helt enkelt väldigt rolig att rida, alla skolorna satt och man kunde liksom leka runt i skänkelvikning. Utan att behöva banka honom åt sidan. Riktigt välriden!
Dom har ju gjort det mesta med honom, tränad upp till Msv i dressyren, hoppningen har han tränats på 1,20, han har gått jakt o tränats lite fälttävlan, dom har badat med honom, på vintern brukar dom tolka efter honom. Liksom ägarn har suttit i en pulka bakom och haft tömmarna i handen och de har inte vart några som helst problem.
En helt genomsnäll häst helt enkelt :)

Imorn har jag utsläppet i stallet och sen efter de ska vi iväg och provrida 3 hästar till härute på Mälaröarna :)
Puss o Kram Sofie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0