Jursta 5 okt.

Ridpassen:
Ayzha - Var pigg och kändes lite stel, sen så blåste det än del så hon var lite spänd och ofokuserad, men på hemvägen slappna hon av mer och jag fick henne att arbeta ordentligt alla gångarter, flyttade även lite undan skänkel och det lyssnade hon bra på :)

Gemini - Gemini är Anna's "gamla" dressyrhäst som tävlats upp till Msv, men för ungefär 1½ år sen blev hon skadad och sen tog dom föl på henne :)
Nu under hösten har jag börjat få sätta igång henne :D Nu är hon så pass igång att man kan både trava och galoppera. Förrförra veckan hade bara en på gården ridit henne eftersom jag var i norrköping och hon har då låtit henne gå med huvudet i vädret. Och då var inte Anna så förtjust i eftersom hon så småningom har tänkt börja tävla Gemini igen och då vill hon att hon ska få tbx sina gamla muskler. Så Anna bad mig att jag skulle trimma henne lite :)
Fick bli ett pass på stubbåkern för hennes del. Red först nån varv i ytterspår runt och skritta och trava sen jobbade jag på en volt samt på en åtta. Fokuset var på att hon skulle jobba med ryggen ordentligt och bli mer lösgjord. I skritten var hon svår att få ner på tygeln, hon har en väldigt storskritt som gör det svårt att sätta henne i arbete utan att tappa steget och att skrittar igenom med hela kroppen. I traven var hon jättefin, gick upp lite i formen ibland men då tog jag bara en halv halt, ställde igenom henne ordentligt och jobbade på en volt sen hade jag henne tbx där jag ville ha henne igen :) Galoppen var hon superfin i, men man måste vara noga att verkligen rida ordentligt med yttern annars sticker hon ut med en och förböjer sig :) Körde även nåt galoppombyte och lite skänkelvikning :) Fick beröm av Anna som hade stått och tjuvkikat lite, hon tyckte det hade sett fint ut, så kul att höra sånt ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0