Haloj

Efter att mitt internet krånglat i flera timmar så har jag äntligen fått igång det.
Igår var jag på praktiken, började med dom vanliga stallsysslorna sedan red Anna en treåring som heter Macken(?), jag fyllde då på med havre i havrelåren och sedan plocka jag in Umbra för att göra iordning henne, tog ett bra tag att reda ut svansen på henne eftersom hon lyckats få in halva boxen med halm i den. Umbra är då Anna's bästa dressyrhäst, superfin fux med stor bläs och vita ben.
Sedan plocka jag in Jack som är en treåring och som är halvbror till Anna's fyraåring Alwa. Dom har samma mamma. Anna red sen honom i ridhuset, kollade på ett tag medans jag skrittade av Umbra för hand. När man ser Jack ser han trevlig ut men med ryttare och sen när han börjar röra sig så har han mycket finare gångarter än man kan tro.
Donade sedan i stallet och sedan gav jag hästarna lunch och åt själv.
Varje år 22dec så vaccinerar dem alla sina hästar, så på eftermiddagen skulle vi plocka in alla unghästar och fölston från lösdrifterna. Jag fick först hänga in vattenhinkar i uteboxarna samt en av fölboxarna. Sedan började vi plocka in fölstona samt ungstona. Började först med att ta in Azalea (Ayzha's mamma) och Maya. Sedan fick jag ta Pilar och hennes lilla föl Prezley, gick lite halvvilt till men vi lyckades ta oss in i boxen oskadda.
Sedan var det unghingstarnas tur, Lena tog den hingstigaste av dom, jag fick ta Räkan(2-åring) och Azla(1-åring) och Amanda fick ta snälla United som är kastrerad. Gick bra det med :)
Sedan plockade jag in Ayzha och red henne i ridhuset, tränade mkt övergångar, skänkelvikningar och att hon skulle bära sig själv. Hon var riktigt pigg men superfin. Lite roligt var att jag fick beröm av en som satt på läktaren efter att Ayzha hoppat till för en grej och jag sa att hon bara var 3 år. Hon sa nåt i stil med; "Vad fin och otroligt duktig hon är för att bara vara 3 år" & så frågade hon om Ayzha var min egna häst och jag svarade ju då att hon tillhörde gården men att jag ridit henne ett halvår till och från och då sa hon: "Men gud vad duktig du är som kan få en 3-åring att gå sådär bra, dom har en riktig tur som får ha en sån toppryttare som dig till hjälp".
Gud vad några få ord kan värma mycket, särskilt när det kommer från en helt främmande person som aldrig sett en rida innan.
Hästarna fick sedan komma in och jag red sen Gemini i ridhuset. Tränade mkt skänkelvikningar i trav och galopp samt galoppombyten. Så härlig men svår häst, Gemini har ju tävlat upp till Msv A så hon vet ju vad hon ska göra men hon är lite lat och tar gärna chansen att slippa.
Vid halv 6 kom sen min pojkvän och hämta upp mig så åkte vi till nynäs och köpte pizza samt hämta grejer. Blev sedan att jag sov där. Johan skulle inte jobba idag och jag var för lat att åka in till skolan, så jag somnade om och sket i skolan, tog det lugnt hemma hos min älskade pojkvän i stället :)
Det var mina dagar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0